Straipsniai

Žaidimo stebuklai


Kuo daugiau gilinuosi į vaikų žaidimą, tuo geriau suprantu, kad mums, suaugusiems, jo iki galo perprasti nepavyks. Tai yra tokie gilūs aruodai, iš kurių vaikai semia ir semia žinias, patirtis, supratimą apie pasaulį, bet kurių niekuomet neišsems. Kiekvienas naujas žaidimas, kitų vaikų žaidžiamas, kitą dieną ar su kitais draugais vėl atneša naujų patirčių.

Tačiau tai, ką gero išmokau iš žaidimo tyrinėjimų – kad žaidimui nereikia aukso rūmų, specialių priemonių, ypatingų aplinkybių. Bet žaidimui praverstų šioks toks mūsų, suaugusiųjų teigiamas požiūris į žaidimą, atradimas bent kiek laiko ir erdvės jam. Nes žaidimas yra gana atkaklus ir užsispyręs, bet jei neranda sau erdvės, tampa droviu ir gali išsikraustyti kur nors kitur.

Tai kad jūsų namuose lankytųsi ne tik žinios apie tai, kas vyksta pasaulyje, bet ir šiek tiek žaidimo, žemiau surašiau kelis pasiūlymus, kurie yra tokie paprasti, o duoda tiek daug, kad bent vieną išbandę norėsite imtis ir kitų. O vaikai dar ilgai apie tai pasakos ne tik jums, bet ir draugams bei pažįstamiems. Bandom?

Netikėtos dovanos.Jei turit vaikui dovanų, kartais padovanokite jas ne nuo savęs, o palikite pačiam vaikui atrasti. Kai paklaus, iš kur jos – parodykite šiek tiek nuostabos, pasidomėkite jomis, nes juk tikrai nežinote, iš kur jos atsirado. Šiek tiek mažiau nuopelnų už dovanas teks jums, tačiau kiek erdvės vaiko fantazijai. Nykštukai? Elfai? Jums belieka klausykitės šių fantazijų. Būkite atidūs – šios žinios pravers.

Stebuklingi dalykai, taip pat nežinia iš kur atsiradę. Mažos mažytės durelės ant sienos (iškirptos iš popieriaus, bet ryškiai stebuklingos), buteliukas su užrašu „stiprybės“ (o gal drąsos ar išminties – pagal poreikį) gėrimas, dėžutė su „stebuklinga druska“ (o kas žino, kaip ji veikia??), lėkštė su „užburtais pyragaičiais“ (gal ne taip drąsu visus iš karto suvalgyt?). O tuomet stebėkite, kaip vaikai sureaguos, kokių istorijų jums papasakos ir kaip tų stebuklinių dalykų ims daugėti jūsų namuose.

Pėdsakai – jų pilnas pasaulis, tačiau jie dažniausiai būna nematomi. O jei padarius juos matomus? Pėdsakai gali būti paprasti, panašūs į gyvūnų pėdsakus, o gali būti ir neįprasti, keistų formų. Galima juos iškirpti, nupiešti ar iš ko nors išbarstyti. Svarbiausia – nuostaba „žiūrėkit, kas čia pripėdavo?“. O jei tie pėdsakai dar veda į ar iš lauko, jei jie palikti aplink ką nors skanaus ar eina tiesiai į spintelę su sausainiais? Belieka išsivirti arbatos ir išklausyti visas teorijas.

Laiškai – jų retai begauname, ar ne? Bet jie yra labai puikus pagrindas vaikų žaidimui ir vaizduotei. Ypač, jei tie laiškai ne nuo tetos ar senelio, o nuo plėšiko Hocenploco ar Mikės Pūkuotuko, jei pagalbos prašo Kalėdų Senelis ar receptą atsiunčia Pepė Ilgakojinė. Vaikai net skaityti ir rašyti išmoksta, kad perskaitytų tokius laiškus ar parašytų atsakymus.

Keisti drabužiai ar aksesuarai. Jie gali būti kaip ir pėdsakai – kažkas juos pas mus paliko. Pasidėjo tą keistą nematytą švarką ir dingo. Kieno jis galėtų būti? O šitie milžiniški akiniai? Kas čia pas mus lankosi naktimis ar kai mūsų nebūna? O gal tie lankytojai nematomi? Drabužius ir aksesuarus galima naudoti ir vaikams persirengti. Pavyzdį galim parodyti ir mes, suaugę – užsidėjus kepurę kažkaip pasikeičia balsas, o su akiniais pasaulis ima svyruoti ir suktis!!

Pakeista aplinka.Kai ateini į kambarį, o jis lyg ir toks pats, bet kažkas jame vis tik kitaip. Gal paveikslai susikeitė vietomis, o gal kėdės apsivertė aukštyn kojom, galbūt stalas pasisuko ar užuolaidos žaidžia slėpynių. Vėl gi, jei vaikai ilgai nepastebi pasikeitimų, gerai yra su nuostaba paklausti – kažkas čia negerai, gal žinote, kas negerai ar kas tai padarė? Kas drįso šitaip šeimininkauti?

Žaislų žaidimai.Ką veikia naktimis žaislai? Arba tuomet, kai jų niekas nemato? Galbūt jie geria arbatą, eina į šokius ar bendrauja vienas su kitu? Jei vaikams nematant sustatysite žaislus vis kitaip, tarsi jie būtų užsiėmę kokia nors veikla, vaikai gali labiau susidomėti savo senaisiais žaislais, imti kurti daugiau istorijų su jais.

Svarbu, kad kurdami netikėtumus, staigmenas vaikams, neišgąsdintumėt jų. Dėl to geriausia yra galvoti apie teigiamus personažus (net ir plėšikas Hocenplocas tampa geru), nepersistengti su netikėtais garsais, apie netikėtumus kalbėti nustebusiu, o ne išsigandusiu balsu. Ir klausytis, klausytis vaikų fantazijų ir pasakojimų apie tai, ką atrado. O vėliau galima staigmenas pritaikyti pagal vaikų fantazijas. Jei dovaną paliko nykštukai, tai galim nupiešti nykštuko dureles, jei pėdsakus paliko nematomas katinas, kitą dieną galima rasti „jo atneštą pelytę“, jei laišką parašė Karlsonas, gal kažkur dingo uogienė?

Žaidimas gali įtraukti ne tik vaikus, bet ir suaugusius. Ir tai gali būti patys šauniausi vaikystės ar vaikų auginimo prisiminimai – kaip kartu balkone klausėmės garsų ir spėliojom, kurie iš tų garsų yra Karlsono propelerio burzgimas. Kūrybiškų, smagių ir džiugių atradimų jums.

© Monika Skerytė-Kazlauskienė

Puslapyje skelbiami tekstai yra VšĮ Vaiko psichologijos centras kūrybinė nuosavybė

Apie ką rašom

Tag Cloud Example