Kaip rasti bendrÄ… kalbÄ… su vaiku
Kiek žodžių
per dienÄ… pasakom savo vaikui? Ar apsiribojam liepiamosiomis komandomis -
„ateik Äia“, „paimk“, „padÄ—k“, nelipk“, „negalima“, „valgyk“, ar kalbam daug,
pasakodami apie gyvenimą, save ir patį vaiką, klausdami vaiko nuomonės? Tyrimai
rodo, kad geriau pasisekė tiems vaikams, kurių tėvai kalba daugiau su vaikais.
Naujagimių smegenys labiausiai auga tuomet, kai suaugę su jais bendrauja.
Vaikų, su kuriais tėvai daugiau kalbasi, platesnis žodynas, geresnis mokyklinių
testų atlikimas, tokiems vaikams lengviau sekasi skaityti ir suprasti, ką
perskaitė, geresnė jų atmintis, geresni mąstymo įgūdžiai. Bendravimas su vaiku
didina ne tik intelektinius gebėjimus, bet ir vaiko empatiją, kitų supratimą,
socialinius įgūdžius. Tyrimo metu buvo matuota, kiek žodžių tėvai pasakė
vaikams. TaÄiau kartu tÄ—vai, kurie kalbÄ—dami su vaikais pasako daugiau žodžių,
paprastai ir kokybiškai geriau kalba su vakais – juk įdomioms idėjoms išreikšti
reikia daugiau žodžių. Bendravimas
yra esminė suaugusiųjų ir vaikų bendra veikla. Jos metu suaugę gali duoti tiek
daug gero savo vaikui, nepriklausomai nuo vaiko amžiaus, ar tai naujagimis, ar
paauglys. KalbÄ—dami su vaiku tÄ—vai ugdo vaiko kalbÄ…, perteikia pasaulio
supratimÄ…, vetybes, atskleidžia bendravimo ypatumus, paskatina paÄius vaikus
pasidalinti patirtimi. Bendraujant išgirstamas ir pats vaikas – ką mąsto, kaip
jauÄiasi, ko nori, kÄ… mÄ—gsta, kaip mato pasaulį savomis akimis. Taigi, kai kitÄ…
kartą kils klausimas – ką veikti su savo vaiku, tiesiog – pakalbėkite. Apie bet
ką. Pradėjus kalbėtis temų tikrai atsiras, o kuo toliau, tuo daugiau. Svarbu
prisiminti, kad geras pokalbis yra tuomet, kai abiems pusėms įdomu, kai abi
pusės įsitraukusios ir kalba paeiliui, pasikeisdamos. Gerų pokalbių. Sako, kad
akys – sielos veidrodis. Kas vyksta tarp dviejų žmonių, kai jų akys susitinka? Naujausi
tyrimai atskleidė, kad užmezgus ir ilgesnį laiką išlaikius akių kontaktą,
žmonių smegenų veikla sinchronizuojasi, ima veikti panašiu ritmu. Ir turbūt ne
tik ritmas susiderina. Tam nustatyti tyrimų nereikia – žaidžiant žaidimą, kas
ilgiau išlaikys žvilgsnį, pradeda imti juokas, kyla gerų jausmų banga. Nors
akių kontaktas vertinamas nevienareikšmiškai – konkurencingiems jis gali rodyti
dominavimÄ…, agresijÄ…, taÄiau tai vienas svarbiausių bendravimo bÅ«dų. Tai ar
dažnai žiūrim vaikams į akis? Jų akys yra žemiau nei mūsų ir norint jas
pasiekti tenka pasistengti – atsitūpti, atsisėsti, pasilenkti. Jei bent tris ar
ketusias minutes per dieną palaikytumėm su vaikais abipusį akių kontaktą, tokį
ramų, draugiÅ¡kÄ…, kupinÄ… pasitikÄ—jimo ir meilÄ—s (be pykÄio, be noro parodyti
jėgą, valdžią), - tikrai vaikai elgtųsi žymiai draugiškiau, mes, suaugę,
imtumėm labiau vertinti vaikų sugebėjimus, atsirastų daugiau taikos ir ramybės
namie. Nes ilgas ramus tėvų žvelgimas savo vaikams į akis didina prieraišumą,
stiprina abipusį ryšį, išreiškia meilę, sujungia sielas. Didmiestis. Vaikų žaidimų aikštelė. Keli
vaikai įveikinėja savas kliūtis. Mamos stebi savo atžalas. Viena, vaikui
įveikus sudėtingesnę kliūtį, monotonišku balsu, be išraiškos veide, kaip
automatas, vis tarsteli – „šaunuolis“. Kita turi daug entuziazmo ir tardama
„šaunuolis“ suploja rankomis ir tikrai nuoširdžiai džiaugiasi. Abi mamos iš
tiesų šaunuolės – atsižvelgia į patarimus, kad vaikus reikia girti, o ne
kritikuoti, stengiasi. ÄŒia jau prasideda subtilioji psichologija.
Ar tikrai vaikas, įveikęs kliūtį, tampa šaunuoliu? O jei tos kliūties
neįveikia, tai kas? Nevykėlis? Nu kaip ir ne. Tai kodėl kliūties įveikimas
padaro vaiką šaunuoliu? Tarsi nieko blogo tame šaunuoliškume nėra, tai tikrai
geriau, nei kritikavimas. TaÄiau nuolatos kartojant „šaunuolis“ – toks
pagyrimas praranda skonį, vaikai nebereaguoja. Gal geriau pasakyti tai, ką
norim pasakyti – „tu įveikei kliūtį“, „atrodo, buvo nelengva“, „tu atkakliai
pasiekei savo“, „maÄiau, kaip tu stengeisi“. KalbÄ—kim tai, kÄ… norim pasakyti. Vaikams
tokie apibūdinimai suteikia supratimo apie tai, ką jie daro, o ne parodo juos
tuom, kuom jie nÄ—ra.
„Mama, aÅ¡ tikrai maÄiau medį iki pat dangaus!!“ – susijaudinÄ™s vaikas bando papasakoti mamai savo patirtis. „Gerai. Dabar einam.“ – nepasiduoda vaiko fantazijoms mama, tvirtai žinanti, kad medžių iki dangaus nebÅ«na. Kad net patys aukÅ¡Äiausi medžiai nesiekia dangaus. Kad jos teisybÄ—, o ne trimeÄio.
Vaikai tokių gerų dalykų papasakoja, kai yra, kas jų klauso. Tai nebÅ«tinai paklÅ«sta mÅ«sų žinomiems gamtos, fizikos dÄ—sniams, tai konstruojama pagal vaiko vidinÄ™ realybÄ™, pagal tai, kaip pats vaikas mato pasaulį savo akimis. Kai atrodo, kad medžiai iki dangaus, kad medžiai sukelia vÄ—jÄ…, o žvaigždÄ—s Å¡vieÄia tam, kad bÅ«tų naktį Å¡viesiau.
Taip ir nesužinosim, kur auga medis iki
dangaus. Kad vaikai kalbėtų, pasakotų, daug nereikia. Kartais tereikia kelių
trumpų žodelių, pavyzdžiui: „ane?“, „tikrai?“,
„oho!!“, „negali būti?!“, „papasakok ir man..“, „oi, kaip įdomu“, „mhm..“, „noriu
apie tai sužinoti..“, „taip?“. Ir tuomet galima išgirsti ne tik apie tai, kur
auga medžiai iki dangaus. Gerų pokalbių.
PsichologÄ— Monika SkerytÄ—-KazlauskienÄ—
Puslapyje skelbiami tekstai yra VÅ¡Ä® Vaiko Psichologijos centras nuosavybÄ—