Pusiausvyra
Apie pusiausvyrÄ… gyvenant su vaikais
Ar gali būti, kad šiuolaikinėje visuomenėje mes per daug sureikšminam vaikų gyvenimus? Kartais net pamiršdami, kad mes, suaugusieji, taip pat gyvenam savus gyvenimus ir atsakingi visų pirma už savo gyvenimą? Kartais mes taip norim, kad mūsų vaikai gyventų geriau, prašmatniau, lengviau, kad jie būtų laimingesni, turtingesni, gažesni, kad kartais atrodo, jog esam pasiruošę nugyventi savo vaikų gyvenimus už juos. Ar bent jau pateikti vaikams aiškias instrukcijas, kurios,mūsų manymu turėtų suveikti. Net pamirštam, kad mūsų vaikystėje suaugusiųjų nurodymai ir instrukcijos mums patiems visai mažai ką reikšdavo.
Girdisi prieštaros, ne juk negi galima
nesistengti dėl savo vaikų, o gyventi egoistiškai, siekiant tik savo poreikių tenkinimo?
Ne, tai taip ne mamiška ir netėviška. Tėvai juk bet ką padarytų dėl savo vaikų.
Būtent. Bet ką. Taip atrodo, kad iš to noro, kad jie gyventų geriau ir iš
pasiryžimo ir darom bet ką. O vaikai toli gražu netampa geresniais – ne vienas
tÄ—tis ar mama žiÅ«ri į savo vaikus ir gūžÄioja – kÄ… padariau ne taip, kas
atsitiko, kad mano mielas vaikas tapo tokiu, kuriam kiti nerūpi, kuris viską
daro tik dėl savęs, kurio norai yra šventi ir turi būti pildomi dabar, šią
akimirkÄ….
O tiesa paprasta – vaikai mokosi iš mūsų , jie
perima mūsų elgesį. Jei mes visu savo gyvenimu sakom, kad vaikas yra
svarbiausias asmuo mūsų gyvenime, kad mes bet ką dėl jo padarytume, nepaisydami
savo jausmų ir gyvenimo – vaikai tuo ilgainiui patiki. Ir tampa svarbiausiais. Ar
tai blogai? Gal ir nelabai, taÄiau kokiÄ… visuomenÄ™ mes sukursim iÅ¡ tokių
geriausių, kuriais visi turi rūpintis? Gal geriau būtų, jei vaikai turėtų gerą
realybės jausmą, supastų save ir pasaulį, mokėtų išgyventi sunkumus vietoj to,
kad vaikystėje nepatyrę sunkumų, palūžtų susidūrę su pirmuoju.
Bet argi ne tėvų prigimtis yra rūpintis savo
vaikais? Taip, tikra tiesa. TaÄiau rÅ«pintis – tai nereiÅ¡kia perimti jų
gyvenimus, jų klaidas, sunkumus ir skausmus. Rūpintis – tai padėti, vesti į
priekį parodant, kaip galima išgyventi, kokiomis nuorodomis verta vadovautis,
kuom pasitikėti ir ko vengti. Tėvai, kurie mato savo vaikus kaip mažus
žmoguÄius, kurie bÅ«dami Å¡alia mÅ«sų mokosi, kaip iÅ¡gyventi, mokosi, kaip kurti
save ir savo gyvenimą, kaip pasiekti to, ką pasiekė tėvai ir dar daugiau –
gyvena paprasÄiau. Nes jie supranta, kad pirmiausia svarbu pasirÅ«pinti savo
gyvenimu, panašiai kaip lėktuve reikia deguonies kaukę pirma užsidėti sau, o
tik tuomet vaikui. nes jei būsi silpnas, viską atidavęs kitam – negalėsi tuo
kitu pasirūpinti.
O kai vaikai, būdami šalia mūsų, mokosi iš to,
kaip mes patys organizuojam savo gyvenimus, ko pasiekiam, kaip tai darom, kap
bendraujam su kitais, su vaikais, tampa lengviau. Nebesam atsakingi už dar vieną,
du tris gyvenimus. Esam atsakingi už tai, kad mūsų vaikai turėtų galimybių
pasimokyti iš mūsų, kad jie jaustų, jog mes gyvenam tokius gyvenimus, kuriais
jie norėtų sekti, iš kurių norėtų mokytis ir imtų vadovautis mūsų vertybėmis.
Tam pirmiausiai būtinas ryšys. Ryšys su
savimi, ryšys su pasauliu, ryšys su kitais žmonėmis, ryšys su vaiku. Užmezgus
ryšį su vaiku, rodant jam, kaip mes tvarkomės savo gyvenimą,kaip sugebam
išgyventi, išmokti, suprasti, padaryti savaip – vaikai to išmoksta. Nes – jų
gyvenimo prasmė yra išmokti išgyventi. Jie yra užprogramuoti mokytis,
aiškintis, perprasti ir gyventi. Ir jokios mūsų pateikiamos instrukcijos, jokie
mokymai nepakeis to.
Vaikai linkÄ™ prisitaikyti. Ir jie prisitaiko,
jei gauna daug nurodymų – perduoda vadovavimą suaugusiems. Ir klauso, vykdo
nurodymus, daro taip, kaip mes sakom. Ir po truputį praranda gebėjimą klausti,
domėtis, ieškoti klausimų, atsakymų ir savų sprendimų. Kam? Tie dideli juk
viską žino ir pateiks jau gatavus atsakymus, tereikės juos įsiminti. O kai
baigia mokyklas mes iš jų imam reikalauti kūrybingumo. Organizuojam kūrybingumo
kursus ir bandom atkapstyti tai, apie kÄ… visus metus mokykloje praleistus
sakėme – pamiršk, tai niekam neįdomu, svarbu tik tai, kaip tu perimi tai, ką padarėme
MES. Tavo idÄ—jos bus įdomios galbÅ«t kada nors. Bet graiÄiausiai tuomet jos jau
nebebus įdomios ir tau paÄiam...
Tai ko iš tiesų reikia vaikams iš mūsų? Žinoma, kiekvienas atsakytų kiek kitaip.
TaÄiau tose kultÅ«rose, kuriose vaikai yra suvokiami kaip Å¡alia augantys žmonÄ—s,
kurie siekia perimti gyvenimo patirtį, pasimokyti iš mūsų, supasti, kaip mes
gyvenam, su vaikais daugiau būnama kartu, jie nuo pat pradžių ramiai dalyvauja
gyvenime, jį stebėdami, prisidėdami pagal galimybes, darydami savo išvadas,
ieškodami ir atrasdami savas tiesas.
Ar gali būti, kad taip gyvenant sumažėja ir
kartų konfliktasi – nes tuomet vyresni priimami kaip daugiau mokantysir
galintys, o ne daugiau mokantys ir nurodinÄ—jantys, kas nekelia savaime
pasitikÄ—jimo, ypaÄ jei pamokymai ir nurodymai neatitinka elgesio? Ar gali bÅ«ti,
kad tuomet vaikai mažiau protestuoja ir daugiau seka tėvų pėdomis, lengviau
perima vietines vertybes, tradicijas. Juk jei didžiuojiesi savo tėvais, jų
pasiekimais, jei jais pasitiki, norisi irgi būti panašiais. O jei tau aiškina
nuolat kaip gyventi, nemato, kad tu pats turi idėjų – kyla didelis noras
prieštarauti, atsikovoti savo erdvę ir laiką.
Tai gal metas imti rūpintis savo gyvenimu,
palikus vaikų gyvenimus jiems. Nustoti versti dayrti tai, ko jie nenori, kas
nepatinka, vardan geresnio išsilavinimo, šviesesnės ateities. Niekas nežino,
kokia ta ateitis bus ir koks išsilavinimas bus naudingas visuomenei ir
konkreÄiai atskiram žmogui. Gal galima ne aiÅ¡kinti, kaip elgtis, bet paklausti
vaiko, koks vaikui geriausias elgesys būtų šioje situacijoje, atsižvelgiant į
aplinkybes, kitus žmones ir savus norus, poreikius, jausmus. Gal vietoje barimo
galima patylÄ—ti ir vaikai patys supras, kad nelabai tinkamai pasielgÄ— ir verta
kažką keisti. Vietoje aiškinimo apie vertybes, kas gerai, kas ne – vadovautis
tuo kuriant savo gyvenimą. Ir būti sąžiningais su savim, savo gyvenimu ir su
vaikais. Nes jie pirmieji pastebi, jei elgiamÄ—s vadovaudamiesi dvigubais
standartais – vienais kitiems, kitais sau, kai meluojam, o sakom, kad taip
negražu, kai nesakom tiesos, šaipomės iš kitų. Jie tai mato, daro savo išvadas
ir pagal jas kuria savo gyvenimus. Ne pagal mūsų nurodymus, nors gali būti, kad
į juos irgi atsižvelgia. Savaip.
Kurti ryšį, dalintis, būti kartu, tvarkytis
savo gyvenimą taip, kad vaikai norėtų juo sekti. Ir tuomet gali būti, kad bus
aiÅ¡ku, kaip elgtis konkreÄiose situacijose – taip, kaip norÄ—tume, kad mÅ«sų
vaikai pasielgtų, taip, kad patvirtintume savo vertybes, taip, kad mumis galėtų
didžiuotis. Ir jie didžiuosis (nebūtinai garsiai, galbūt tyliai ir slapta), jie tai vertins, jie tai
atsimins ir brangins, tuom vadovausis kurdami savo gyvenimus. Ir tuomet galÄ—sim
sakyti – užauginom gerus vaikus, tokius, kokiais patys norėtumėm būti; matyt,
buvom geri tÄ—vai J
© Monika Skerytė-Kazlauskienė
Puslapyje skelbiami tekstai yra VÅ¡Ä® Vaiko
psichologijos centro nuosavybÄ—