Straipsniai

Vaikai ir technologijos

Šiais laikais vaikai ateina į pasaulį užpildytą technologijomis – beveik kiekvienas žmogus turi išmanų telefoną, tokį, apie kokį prieš 40 metų net nesvajojom – be laidų, be mygtukų, be išsikišusių antenų, visiškai futuristinį. Labai daug žmonių turi dar ir kompiuterius, kurie suteikia dar daugiau galimybių veikti, kurti.

Tuo tarpu patys vaikai yra senovinės būtybės – jie gimsta su tokiais pačiais poreikiais, kaip ir prieš 100 ar 400 metų – maisto, saugumo, galimybių ugdytis, būti mylimais. Tačiau, kaip ir anksčiau, taip ir dabar – vaikų smegenys yra turbo smegenys, kurios perima ir įsisavina viską greitai, efektyviai, nesvarbu, kas bus joms pateikta. Taip vaikai yra patys sėkmingiausi technologijų vartotojai, bet ką tai duoda jiems šią akimirką ir ką duoda jų ateičiai?

Vis dažniau tėvai pastebi hipnotizuojantį ekranų poveikį savo vaikams ir pasiūlo telefonus vaikams tuomet, kai jie neramūs, kai reikia ilgai ko laukti, kai nėra kas jais užsiima. Ir tai galima pastebėti vis ankstesniame amžiuje – būna, kad ir kūdikiams pritaiso ekraną taip, kad šie matytų, kas jame vyksta. Akimirkos poveikis aiškus – vaikas pasineria į ekraną, tėvai gali užsiimti savais reikalais. Labai naudinga tėvams. O kaip su ilgalaikėmis pasekmėmis?

Kas vyksta, kai vaikas gauna ekraną tuomet, kai yra neramus? Gauna žinią, kad į nusiraminimą veda vienas kelias – per ekraną. Ir tuomet kiti, įprasti vaikų raminimo būdai ima vis mažiau veikti, nes vaikai ima tikėtis, laukti tik ekranų. Ir dažnai tėvai pasiduoda, nes priešintis reikia jėgų, o įduoti ekranus – lengva ir suveikia. Tik kažkodėl, kai vaikai ekranus visu pajėgumu ima patys naudoti paauglystėje, tėvai apsisuka ir ima atiminėti ekranus, tarsi susigriebia, kad per daug jų, kad vaikai nebedaug ką be jų temato. Bet gal tuomet iš tiesų paaugliai patiria daug streso, kurį tenka malšinti tais ekranais, kuriuos anuomet patys į rankas įdavėm?

Kai ekranai pasiūlomi tuomet, kai nėra kas veikti, kai reikia ilgai laukti – vėlgi siūloma išeitis, kad tu pats negali pasirūpint sau ką veikti, turi kreiptis į suaugusįjį arba ekraną. Nes visos geriausios pramogos ateina iš ten. Taip vaikai išmoksta gerai zyzti, kaulyti, ir aišku, nesustoja tol, kol gauna ekranų – nes tai, jau patikrinta, geriausiai užima laiką ir užčiaupia norą siekti ko nors daugiau.

Net ir be ankstyvo supažindinimo su ekranais vaikai greitai perpranta, kad ekranai yra tikra mana jų išalkusioms smegenims. Vaikų smegenys yra kaip tas besotis gyvūnas, visa ryjantis – joms reikia patirčių, informacijos, pokyčių, iššūkių, jos nuolat mokosi vis ko nors naujo. Čia tik mums atrodo, kad vaikai ima mokytis ir mokosi tik mokyklose, bet iš tiesų jie mokosi nuolat. Ir ekranuose vykstantis gyvenimas yra tai, kas atitinka vaikiškas smegenis – ten nuolat vyksta veiksmas, nuolat keičiasi vaizdai, yra dėmesį atkreipiančių garsų, mirga spalvos – smegenys net gaudžia iš malonumo.

Atrodo, kad puiku – trumpalaikis efektas yra – smegenys mokosi, ko dar bereikia? O kaip su ilgalaikiu poveikiu? Vaikai gyvena realiame pasaulyje, kur veiksmo nėra tiek daug – kažkas pasikeičia, kažkas įvyksta. Ypač, jei jų gyvenimuose daug buvimo viduje, mažai gamtos, gali atrodyti, kad pasaulis labai nuobodus. O jei vaikai pripratinti nuo mažens, kad jais turi kažkas kitas pasirūpinti, tai smegenys iš viso pamiršta, kaip iš to paprasto pasaulio pasisemti malonumo. Taip prarandamas gebėjimas gyventi pasaulyje ir susidaro priklausomybė ekranuose vykstančiam gyvenimui.

Kažkuriuo metu šalia filmukų ekranuose atsiranda žaidimai. Žaidimai yra kuriami taip, kad kuo ilgiau išlaikytų mūsų dėmesį ir sudarytų prieraišumą jiems. Tam parūpinta viskas – spalvos, animacija, garsai. Dar daugiau – kompiuteriniai žaidimai dažnai elgiasi kaip mūsų geriausias draugas – pagiria, paguodžia, jei pralaimim, pažada, kad kitą kartą pasiseks, primena apie save, pasiūlo naujovių – visaip kaip mumis rūpinasi. Atrodo, kad gerai, padeda mums gerai jaustis. Tačiau galvojant ilgalaikiškai – kam ieškoti draugų, ryšių realiame gyvenime, jai galima įsijungti žaidimą ir gerai jaustis. Su draugais ne visad lengva, su jais kyla konfliktai, tenka aiškintis, bandyti juos suprasti. Lengviau prisėsti prie ekrano ir gauti padrąsinimo iš ten.

Vaikams augant kompiuteriniai žaidimai sudėtingėja ir vaikai tikrai išmoksta gerų naujų įgūdžių – jie būna greitos reakcijos, greitai besigaudantys, mums, suaugusiems, to nebandžiusiems, gali galva apsisukti vien stebint žaidžiančius prie ekrano paauglius. Tačiau situacija gali visai apsisukti išėjus į gamtą, į mišką, parką, grybauti ar išvažiavus į kaimą pas gimines. Vaikai, nepatyrę realių patirčių gali nebesigaudyti, kaip elgtis realybėje, realybė gali pasirodyti nuobodi ar gąsdinanti ir tokie vaikai ar paaugliai atsipučia grįžę į saugią savo ekranų aplinką. Taip ratas užsisuka ir auga žmonės, daugiau laiko praleidžiantys ir gyvenimo patirčių turintys ekranuose, o ne realybėje.

Mes, suaugusieji, žiūrėdami į prie ekranų prilipusius vaikus ir paauglius dažniausiai imame galvoti apie blogiausia – aktyvuojasi visos girdėtos istorijos apie priklausomybes, veltui prašvaistytus gyvenimus, negebėjimą adaptuotis visuomenėje. Vaikai tame mato galimybes ir gerą laiko praleidimą dabar. Tiesa, turbūt, yra kažkur per vidurį. Jei šeima yra mylinti, palaikanti patį vaiką, o ne jo netinkamą elgesį, jei vaikas ar paauglys jaučiasi šeimos dalis, žino, kad su bet kokiomis bėdomis gali ateiti pasikalbėti ir bus priimtas – jokie įkritimai į ekranus netaps priklausomybe. Priklausomybė yra bandymas užkišti savo vidinę tuštumą, kurios neužpildė artimųjų meilė, dėmesys, palaikymas.

 

 

Čia surašyti pasiūlymai kurie gali tikti, galvojant apie vaikus, paauglius ir ekranus.   

Vaikams augant pirmenybė turėtų būti teikiama realiam pasauliui. Išmokti būti, veikti, žaisti, bendrauti realiame pasaulyje, vaikus galima išleisti į virtualų. Jame susigaudyti jie tikrai išmoks greitai. Nes jei daryti atvirkščiai, realus pasaulis gali nebesudominti, nes tai gali pasirodyti kaip kasdienybė po švenčių maratono.

Kitas principas – kas vietoje ko? Ekranai nėra blogis savaime, juose tikrai galime rasti gerų dalykų, tik klausimas, vietoje ko jie taikomi. Jei vietoje tuštumos – puiku. Jei vietoje realių žaidimų, realių draugų, realaus laiko su tėvais – gal geriau nereikia. Paprastai sveiki vaikai pasirinks geriau realų laiką su realiais žmonėmis nei vienišą laiką prie ekrano.

Suprasti, apie ką vaikui ar paaugliui yra ekranas, neskubėti teisti, atiminėti, drausti. Ar padaugėja bendravimo? Būna žaidimų, kurių metu susijungia daugiau vaikų. Galima pasiūlyti susitikti ir gyvai, nuvesti visus į parką, kavinę, realių pramogų. Gal vaikas taip bando išvengti problemų sprendimo? Gal tiktų reali veikla, paskatinanti atvirą pokalbį? Verta skirti laiko ir patyrinėti.

Pasitikrinti savo ryšį su vaiku. Jei ryšys geras, jokie ekranai jo nenustelbs. Bet jei ryšys šlubuoja, galbūt vaikas ieško nusiraminimo, pabėgimo nuo streso, nesusipratimų ekranuose, galbūt jaučiasi vienišas ar nesuprastas. Tuomet svarbu ne atiminėti gelbėjimosi ratą, bet pasiųsti gelbėjimo valtį – atrasti bendrų veiklų, kurių metu galbūt atsiras noras pasikalbėti, o gal užteks geresnei savijautai laiko kartu ir ekranų reikšmė, svarba, savaime sumažės.

Svarbu nebandyti perimti vaiko gyvenimo kontrolės imant kontroliuoti laiką prie ekranų paauglystėje, kai iki tol kontrolės nebuvo ir buvo viskas leidžiama. Taip, ribos svarbu. Tačiau geras ryšys su vaiku yra svarbiau, nes jei šį sugadinsime, nepadės nei ribų laikymasis. Geriau yra rodyti pasitikėjimą ir siųsti žinutę, kad tu gali pats sukontroliuoti savo laiką, stebėk, kam tu skiri savo laiką, kaip tu tuomet jautiesi ir pan., nei drausti ir atimti.

Svarbu vaiko užimtumas realiomis veiklomis jų neperkraunant (nes ekranai gali būti kaip pabėgimas nuo streso), rodant pavyzdį nuo mažens, kaip galime užsiimti patys savimi nelįsdami į ekranus, kaip iš nuobodulio gimsta kūryba. Ir svarbu patiems mažiausiems vaikams leisti nieko neveikti – jiems to reikia, jie taip išmoksta atrasti pasaulį. Jei vaikas ramus, nereikia skubėti jo užiminėti, linksminti, ugdyti. Vaikas užsiima savimi, kuo to bus daugiau, tuo mažiau reikės linksminti paaugusį.

Pasitikėti savo vaiku. Nėra taip, kad pasitikėsime tuomet, kai jie gerai elgsis. Ne. Pirma mes jais pasitikime, tuomet jie, to pasitikėjimo prisisėmę, kaip balionai prisipūtę nuo jo, ima gerai elgtis, ima kilti į orą ir skristi. Ir net jei pasitikime, o mūsų pasitikėjimas krenta veidu balon, nes vaikas pamiršo laiką, užsimiršo ir pražaidė penkias valandas vietoje vienos, mes reaguojame vieninteliu būdu – meile, parodydami – tikiu tavimi, tu mokaisi, kitą kartą tau geriau pasiseks, kitą kartą prisiminsi. Ir jei tai bus tikra, kitą kartą seksis geriau.

Prisiminti, kad šiuolaikiniai vaikai siekia viską išsiaiškinti, suprasti, perprasti. Jiems nebeužtenka, kad suaugęs taip sako, jie nori suprasti, kodėl netinka tiek laiko praleisti prie ekrano, kai tai yra taip smagu, gal suaugę to nesupranta ir tik dėl to draudžia? Galima papasakoti apie vaizduotę, kaip ji auga, kai ją naudojam ir kaip ekranuose ji jau panaudota ir tik snaudžia žiūrėdama, o kaip gera yra ja naudotis, kurti kad ir tokius žaidimus. Juos kuria ne tie, kurie daug vartoja ekranų, o tie, kurie daug vartoja gyvenimo. Galima pasakoti apie pavargusias emocijas, apie kūnus, kurie sustingę stebi, kaip vargsta galvos, o po to patys būna pervargę arba hiperaktyvūs, nes neturi kur padėti prikauptos energijos. Vaikams svarbu istorijos, tai kodėl gi nepanaudojus jų aiškinant apie ekranų ypatumus?

Iki vaiko trejų metų laikytis nuostatos, kad ekranas nėra reikalingas vaiko gyvenime. Iki 12-os metų – kad asmeninis išmanus įrenginys ar kompiuteris nėra reikalingas vaiko gyvenime. Suprantama, kad išvengti ekranų šiais laikais nepavyksta ir kuo jų mažiau vaiko artimoje aplinkoje, gali būti, kad tuo labiau jie vilios vaiką. Tačiau laikantis tokios nuostatos gali pavykti ekranų poveikį mažame amžiuje sumažinti iki minimumo. O vėlesniam laikui atsiras atsparumas, savikontrolė ar supratimas, kas vyksta.

Rodyti pavyzdį, kaip galima gyventi ne tik su ekranais. Kai pagrindinis tėvu darbas prie kompiuterio, o pagrindinės pramogos – kino filmai, kompiuteriniai žaidimai, vaikams yra du keliai. Pasipiktinti tokiu tėvų elgesiu, tam gali padėti visiškas tėvų praradimas ekranuose, arba sekimas jų pavyzdžiu, kas yra lengviau. Jei suaugę mėgaujasi gamta, namų ruošos darbais, bendravimu, buvimu kartu su vaikais, žaidimais, tai vaikai irgi susiformuos vertybes, kad tai yra geriausios gyvenimo akimirkos. O ekranai bus naudojami kaip papildomas naudingas įrankis.

Žaidimai su vaikais – tai yra pagrindinė vaikų veikla. Prisiminkite savo vaikystę, kokius žaidimus žaisdavote, kai nebuvo tiek daug ekranų, kai galima būti laisvai ir daug lauke, kai buvo daug bendravimo su bendraamžiais. Sudarykite galimybes vaikams bendrauti, būti gamtoje, susikurti savo vaidmeninius personažus, žaidimus. Patys pasidomėkite žaidimo svarba, nauda ir kaip vaikus paskatinti žaisti. Žaiskite kartu su vaikais. Žaismingi tėvai yra super tėvai!!

 

Pozityvių patirčių ir magiškos tėvystės!

 

© Monika Skerytė-Kazlauskienė

Puslapyje skelbiami tekstai yra VšĮ Vaiko psichologijos centras kūrybinė nuosavybė

Apie ką rašom

Tag Cloud Example