Straipsniai

Imti ir duoti

Gyvenime svarbu pusiausvyra, ar ne? Taigi svarbu mokėti ir duoti, ir imti. Tačiau stebint, kas kalbama visuomenėje, ugdyme, ima atrodyti, kad svarbiau yra duoti nei imti. Vaikus mokome dalintis, duoti, bet ar suprantam, kaip svarbu yra mokėti imti? Ir ne, imti ne tai, kas nesaugoma, o tai, kas duodama su meile ir rūpesčiu. Atrodo, kad išmokti duoti yra sunkiau – aplinkui daug pavyzdžių, kai imama, gerokai mažiau, kai duodama. Bet ar tikrai taip yra?

Išmokti imti svarbu vaikystėje. Bet ne atimti, nes neturiu, ne vogti slapčia, o gauti, imti, dėkoti ir tuo džiaugtis. Gauti dovanas, teikiamas su meile ir rūpesčiu, tokias, kokių geidžia širdis, tokias, kurias duodamas kitas džiaugiasi, nes jau išmoko duoti.

Kai vaikystėje esame apdovanoti ir išmokstame imti, vėliau, link paauglystės, imame mokytis duoti. Svarbu tai, kad mokomės iš pavyzdžio – iš tų, kurie greta, kurie davė mums pilna širdimi laimės, negailėdami, kurie davė, nors gal ir patys nelabai turėjo sau, bet davė nemąstydami apie tai. Tie, kurie jau suprato, kad dalinimasis, davimas yra tikrosios laimės ir meilės apraiškos, užkrečia davimo laime augančius.

Taip, jau girdžiu pabaksnojimus – bet juk tai tiesus kelias į išlepimą? Išlepimas atsiranda tuomet, kai duodama be meilės – siekiant atpirkti kaltę, siekiant pakeisti laiko nebuvimą, meilės nebuvimą – tarsi davimas  galėtų pakeisti kažką, ko iš tiesų pakeisti negali, ir taip atsiranda godumas ėmimui. Kai apsimetama, kad duodama, iš tiesų neduodant, duodant be meilės, tai yra vienas iš būdų, kaip galima sutrikdyti šias svarbias pamokas, tačiau dalinantis su meile ir rūpesčiu, to nebūna. Meilė ir rūpestis yra užkrečiami.

Taip, yra daug žmonių, kuriems buvo duodama, bet davimo nelydėjo meilė, rūpestingumas, ryšys, buvo duodama iš reikalo, įsitikinimų. Tie žmonės išmoko tiesiog imti, nesirūpindami duodančiuoju, nes juk priklauso gauti. Tai tokių imančių yra daug ir dėka jų gebėjimas imti yra nuvertinamas, net už tai sodinama į kalėjimus, kai pasiimama tai, kas nepriklauso. Nes nebuvo išmokta imti pilnai, taip, kaip vaikystėje priklauso. Nes svarbiausias komponentas, kurį vaikai turi išmokti imti, tai suaugusiųjų meilė, dėmesys, rūpestis, ne daiktai.

Bet juk būna, kad ir negavę meilės vaikai išauga ir išmoksta duoti, negi tai blogai? Tai gali būti gerai aplinkiniams, bet ne pačiam žmogui. Nes toks žmogus arba atiduos viską iki tiek, kad nebeturės, ko atiduoti ir praras gyvenimą, sveikatą ir davimo džiaugsmą, arba taps užsidariusiu, piktu, „grinčišku“, nes negalės pasipildyti savo resursų. Neišmokus imti, tai, ką turime, kažkada baigiasi ir neatsinaujina.

Būna, kad sustabdome savo ėmimo galimybes – augant skurdžioje aplinkoje, turint mažų vaikų, kuriems tenka daug atiduoti, turint žmonių, kurie atrodo svarbesni gyvenime ir negaunant pakankamai iš kitų išmokstame gyventi taupiame režime, pamirštame, kaip yra gauti iš gyvenimo dovanas. Tai irgi išsemia ir stabdo galimybes išpildyti gyvenimą, būti laimingais.

Yra daug straipsnių apie tai, kaip svarbu dalintis, duoti, kokią laimę tai suteikia, dažnai pamirštant, kaip malonu yra gauti. Tai vaiko dienos proga pažvelkime į savo gyvenimus – ar savo vaikams su meile duodame tiek, kad jiems užtektų to ilgam ir tiems laikams, kai jie nustos aktyviai imti. Ar tai, ką jiems duodame, duodame su meile ir džiaugsmu, ar sukandę dantis, nes taip reikia? Ar vaikai mato ir jaučia, kaip mums gera su jais dalintis, jiems duoti ir kad negaila net duoti daugiau nei galim, nes jie mums svarbūs, nes mes juos mylim ir žinom, kad ir jie kažkada taip elgsis su savo vaikais?

Kitas pasiūlymas pažvelgti į save – ar rodom gerą pavyzdį ir imam nuoširdžiai džiaugdamiesi, ar kirba mintis – neverta aš, nenusipelniau, bet priimsiu... Jei taip – pats metas pasižvalgyti po savo gyvenimo aplinkybes ir atrasti būdų, kaip išmokti imti pilna širdimi, kad į gyvenimą ateitų tie dalykai, kurių mums labiausiai reikia, kurių norisi, kurie pripildo ir užpildo. Nes norėdami ką nors duoti, pirma turime patys turėti, o tam reikia vaikystės, kai aplinkiniai duoda pilnomis saujomis, pilnomis širdimis. Tad už vaikystę ir jos gyvenimiškas pamokas, kurių nepakeis jokie mokslai, bet kurių neišmokus tenka daug dirbti su savimi suaugus.

 (c) Monika Skerytė-Kazlauskienė

Puslapyje skelbiami tekstai yra VšĮ Vaiko psichologijos centras nuosavybė

Apie ką rašom

Tag Cloud Example